• koktajle z superfoods 100% natury, 0% toksyn

Raport wysłannika Naturalia na targi Biofach 2015

W sobotę 14 lutego zakończyła się kolejna edycja targów Biofach, największych targów produktów ekologicznych w Europie. Targi odbywają się w lutym, w Norymberdze. W tym roku swoje produkty prezentowało ok. 2.500 firm z całego świata. Honorowym gospodarzem była Holandia, dwa lata temu tę funkcję pełniła Polska.

Targi odbywają się w Niemczech nie przez przypadek, Niemcy to największy rynek produktów bio w Europie. Ekologia w Niemczech to cała branża, którą reprezentuje wiele marek, m.in. Rapunzel (marka z 40 letnią historią), pod tą marką znajdziemy wszystko: dżemy, oleje, oliwy, owoce, makarony, etc., czy też dobrze w Polsce znany Hipp, żywność dla dzieci bio.

Na targach widzieliśmy w wersji bio wszystkie możliwe produkty; od kostek bulionowych, dżemów, lizaków, czekolad, specjałów kuchni śródziemnomorskiej, herbat, miodów i win, aż po ryby (łososie, pstrągi bio) i ryby morskie w oleju i oliwie bio.

 

Jak zwykle w wielu stoiskach znaleźć można było owoce o szczególnych właściwościach zdrowotnych, nazywane SUPERFRUITS: jagody goji, borówkę kanadyjską, physalis (miechunkę peruwiańską), morwę i nasiona chia. Dużą popularnością, ze względu na właściwości zdrowotne, cieszą się: kokos (mleko, śmietanka, cukier i w innych postaciach), kasztan, konopia indyjska (olej, w proszku, etc.), a quinoa to już w Europie produkt masowy, jako nowość uznawana 8 lat temu.

Wśród tradycyjnych produktów bio widoczne były marki wegańskie, row food, fair trade,

 

charakteryzujące się niskim indeksem glikemicznym, oraz Demeter - znak wciąż słabo rozpoznawalny w Polsce, a bardzo popularny w Niemczech, który gwarantuje jakość produkcji w sposób jeszcze bardziej restrykcyjny niż uprawy ekologiczne.

Duże wrażenie robiła różnorodność firm: od koncernów (m.in..Hipp, Rapunzel, Bioitalia, Alce Nero), do małych, innowacyjnych firm produkujących ręcznie czekolady, czy konfekcjonujących asortyment bio pod własnymi markami.

Tradycyjnie obecne były duże stoiska tureckie i chińskie, dostawcy surowców dla europejskich marek - wciąż istnieje obawa czy kontrola jakości w Chinach zapewnia odpowiednią jakość. Wyróżniali się też skandynawscy dostawcy ekologicznych zbóż. Dużo było też ekologicznych marek bezglutenowych, w zasadzie nieobecnych w Polsce ze względu na cenę.

W Europie ekologia to styl życia, który rozwija się od kilkudziesięciu lat. Produkty bio znaleźć można zarówno w supermarketach jak i sklepach specjalistycznych, które sprzedają tylko produkty bio.
W Polsce ekologia rozwija się powoli i reprezentowana jest głównie w takich kategoriach spożywczych jak: drób, nabiał, owoce i warzywa, w tym suszone. Wspomnieć należy, że produktów naturalnych, tradycyjnych i regionalnych (jeżeli nie mają certyfikatu bio) nie znajdziemy na targach Biofach, gdyż rygory ich produkcji nie spełniają wymogów ekologicznych.

www.naturalia.pl

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl